Koo,

LN |

pmrmriied

T TEUARIA PRATE

nng :
\NR_ r}_ﬁ« ‘
RS W IMIENH) RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Sygn. akt XXV! C 21/05

CTA '=L'

WYROK

Dnia 17 czerwca 2005 r.
Sad Okregowy w Warszawie XXVI Wydziat Cywilny Rejestrowy
w skiadzie:
Przewodniczgcy SSO Anna Niderla
Protokolant Marta Chacirnska
po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2005 r. w Warszawie
sprawy z powodztwa Waldemara Deszczynskiego
przeciwko  Malgorzacie  Soleckiegj, Andrzejowi  Stankiewiczowi,
Maciejowi tukasiewiczowi i Spdice z 0.0. ,Presspublica” w Warszawie
o ochrone débr osobistych i zadoséuczynienie w kwocie 50.000 zt
I oddala powddztwo,
H. zasgdza od Waldemara Deszczynskiego na rzecz Matgorzaty
Soleckiej, Andrzeja Stankiewicza, Macieja tukasiewicza i
Spoélki z 0.0. ,Presspublica” w Warszawie po 8280 zi (osiem
tysiecy dwiescie osiemdziesigt ziotych) na rzecz kazdego z
nich tytutem zwrotu kosztow zastepstwa procesowego oraz na
rzecz Spolki z o.0. ,Presspublica®” w Warszawie 201,48 zl
(dwieécie jeden ztotych 48/100) tytutem zwrotow kosztow
wynagrodzenia biegtych tlumaczy;
1,  wpis sgdowy ostateczny od powodztwa o ochrone doébr
asobistych ustgla na kwote 5.000 zi (piec tysiecy zlotych);
IV. nakazuje éciqénac’: od Waldemara Deszczynskiego na rzecz

Skarbu ﬁar’xstwa — Kasa Sgdu Okregowego w Warszawie



2

4.400 z.! (cztery tysigce czterysta zlotych) tytutem wyrdwnania
wpisu sgdowego;

V. poleca Kasie Sadu Okregowego w Warszawie zwrocié na
rzecz Spotki z o.o0. ,Presspublica® w Warszawie 298,52 z}
(dwiescie dziewiecdziesigt osiem ztotych 52/100) z zaliczki
wniesione] 12.11.2003 r. zaksiggowanej pod poz. 6965/03,

jako niewykorzystang.

Uzasadnienie
W pozwie wniesionym 22.05.2003 r. do Sadu Okregowego w
Warszawie przeciwko dziennikarzom: Matgorzacie Soleckiej i
Andrzejowi Stankiewiczowi, redaktorowi naczelnemu - Maciejowi
tukasiewiczowi oraz wydawcy — Spodlce z o0.0. ,Presspublica” w
Warszawie, powod — Waldemar Deszczynski domagal sie, aby Sad w
oparciu o przepis art. 23 ke, art. 24 kc | art. 448 kc nakazal pozwanym
usuniecie skutkédw naruszenia jego doébr osobistych poprzez
zobowigzanie ich do opublikowania w gazecie ,Rzeczpospolita” |
.Gazecie Wyborcze]” na pierwszej stronie, pogrubiocng czcionkg w
terminie tygodnia od uprawomocnienia sie wyroku, os$wiadczenia o
nastepujgcej tresci: ,My nizej podpisani Matgorzata Solecka, Andrzej
Stankiewicz jako autorzy artykutu pt: _Leki za miliony dolaréw”,
opublikowanego w gazecie ,Rzeczpospaolita” z dnia 22.05.2003 r. oraz
redaktor naczelny gazely ,Rzeczpospolita® Macie] tukasiewicz i
wydawca tej gazety Presspublica Sp. z o0.0. w wyniku przegranego
procesuy o$wiadczamy, _’2e dopuscilismy sie w wyzej wymienionym
artykule podania szé@fuja_cych informacji dotyczgcych Waldemara
Deszczynskiego i naruszajgcych jego dobra osobiste, w szczegdlnosci

takich  stwierdzen jakoby Waldemar Deszczyriski proponowal




T S

/ . 2'\'\/')'; S AT Y \'_,\_'1\

wielomilionowg tapowke za wprowadzenie lekow na liste refundacyjng
Ministerstwa Zdrowia i Opieki Spotecznej, przez co naruszyliémy dobra
osobiste Pana Waldemara Deszczynskiego, ponizylismy jego osobe w
opinii publicznej, bezzasadnie narazilismy go na utrate dobrego
imienia oraz zaufania potrzebnego mu do wykonywania dziatalnosci
publicznej i zawodowej. Szczerze ubolewamy, ze doszlo do napisania i
wydania przez nas wyzej wymienionego artykulu i przepraszamy Pana
Waldemara Deszczynskiego za przykrosci, ktdérych doznat w wyniku
naszy.c:h nieprzemy$lanych dziatan"; jak rowniez zasadzenia od
pozwanych solidarnie na rzecz powoda 500.000 =zt tytutlem
zadoséuczynienia wraz z odsetkami ustawowymi i kosztami procesu. W
uzasadnieniu pozwu podano, ze w w/w artykule prasowym dziennikarze
opisali rzekoma prébe wyludzenia przez powoda tapdwki za
umozliwienie wprowadzenia leku na liste refundacyjng; informacje te
sg wypaczone i nieprawdziwe, a w szczegolnosci stwierdzenie® ,jeden
z najblizszych wspotpracownikow ministra Mariusza tapinskiego
zazadal od duzego koncernu farmaceutycznego wielomilionowej
lapowki, oferujac pomoc  przy wprowadzaniu leku na fiste
refundacyjng”; dzialania przypisane powodowi polegajgce na probie
wymuszenia tapéwki od przedstawicieli koncernu, naruszajg jego dobra
osobiste i zasady etyki dziennikarskiej pozwani naruszyli czesc
powoda, dobre imig, reputacje zawodowag, narazajgc na utrate zaufania
w dziatalnosci publicznej, a zniestawiajace oskarzenia majg na celu
catkowita dyskredytacje jego osoby, a nie interes spoteczny; informacje
sawarte w artykule sa nieprawdziwe, oparte na poszlakach i
pomoéwieniach p-rzedstéwic.ieli koncernu farmaceutycznego, ktorych
wiarygodno$¢ nie zostala sprawdzona;, dzialania pozwanych s3

bezprawne, przekraczajace normy dozwolone; krytyki; zgdane




oy
»
B

‘( /' A
e o 3

Vot

A

SR

[/

.
I
P
A=
Y

N

STt

) 4

zado$cuczynienie jest odpowiednie do rozmiaru naruszenia dobra
osobistego. W pismie procesowym z 5.06.2003 r. (k.14) powod zmienit
powddztwo w zakresie pkt 3 pozwu wnoszgco zasgdzenie 50.000 zi na
rzecz Domu Dziecka im. Ojca Sw. Piusa X| w Chotomowie.

W odpowiedzi na pozew pozwani wniesli o oddalenie powddztwa w
calosci i zasadzenie kosztdéw procesu wywodzgce, iz w przedmiotowej
publikacji {eki za miliony dolaréw® dziennikarze przedstawili
wiarygodng relacje przedstawicieli koncernu farmaceutycznego
dotycich zlozenia przez powoda propozycji korupcyjnej, a przy
zbieraniu i wykorzystaniu materialow prasowych dochowali najwyzszej
starannosci i rzeteinosci dziennikarskiej opierajgc sie na faktach i
przedstawiajgc plyngce z nich wnioski, a ujawnienie ich lezalo w
uzasadnionym interesie spolecznym. Fakty te podane zostaly przez
przedstawiciela firmy Merck Sharp and Dohme Inc. pana Atle Tlo, kiéry
kontaktowal sie w tej sprawie z senatarem i posiami, jak réwniez
potwierdzone przez $wiadka zdarzenia — Hansa Maartena van den
Nouland: nadto pozwani podniesli, ze nie zostaly wskazane konkretne
fragmenty tekstu naruszajgce dobre imig¢ powoda.

Na rozprawie 31.10.2003 r. (k.38) powdd skonkretyzowat Zzgdanie
wskazujac nastepujgce fragmenty artykutu naruszajace jego dobre
imie: ,Jeden z najblizszych wspotpracownikéw ministra Mariusza
tapinskiego zazgdal od duzego koncernu farmaceutycznego
wielomilionowej tapowki, oferujgc pomoc przy wprowadzeniu leku na
liste refundacyjng”, ,Waldemar Deszczynski zaoferowal im ,pomoc” w
umieszczeniu lekéw na liscie refundacyjnej. W zamian zadal tapowki:
jednorazowo 1,5 mili-o:ha dolaréw i corocznych wptat w podobnej
wysokoéci”, ,Waldemar Deszczyriski zaproponowal nam wspotprace i

zazadal jednorazowej, szybkiej wptaty 1,5 min dolarow, a potem




rocznie po 1-1,5 min” | pod S$rédtytuiem ,Albo wspodlpraca, albo
..."nastepujgcy fragment: ,Dyrektor koncernu twierdzi, ze przez caly
czas Deszczynski zgdal pienigdzy — kiedy ja chcialem rozmawiaé o
wspoipracy, mowi tylko o pienigdzach. Interesowala go wylacznie
gotéwka. Powtarzal, ze po wpisaniu naszych lekdéw na liste, chcg

dostac¢ pienigdze — refacjonuje. Za te pienigdze mialy powstaé centra

osteoporozy. To nawet nie bylo zakamufiowane. To pierwszy tak

otwarty przypadek propozycji korupcji, jaki mi sie zdarzyl’. Na
rozprawie 22.10.2004 r. petnomocnik pozwanych oéwiadczyt, ze Maciej
tukasiewicz nie pelni funkcji redaktora naczelnego ,Rzeczpospolitej”’,
Do e YRGS IS LIRS LG MEHEH U S & et 1 S N puwiiua
oswiadczyt, ze zmodyfikuje powddzitwo w tym zakresie (k.154 odwr.),

co nie zostalo wykonane do zamkniecia rozprawy.

Na podstawie materialu dowodowego zebranego w sprawie Sad ustalil i

zwazﬂ; co nastepuje:

W wydaniu z 12.05.2003 r. nr 109 (6489) w gazecie ,Rzeczpospolita”

T e T 2 Bt S

ukazat sie artykut autorstwa Matgorzaty Soleckiej i Andrzeja
Stankiewicza pt. ,Leki za miliony dolaréw” (k.11-13 akt). W artykule
tym znalazly sie fragmenty tekstu wskazane przez powoda 31.10.2003
"— (k.38 akt). W ftresci artyku{u‘, autorzy oprocz wiasnego, negatywnego
komentarza odnosnie sposobu podejmowania decyzji w Ministerstwie

Zdrowia dotyczgcych procesdw rejestracji leku i wprowadzania go na

listy refundacyjne, przedstawili zdarzenie zrelacjonowane im przez-
przedstawicieli polskiego oddziatu  jednej z wielkich firm
farmaceutycznych, bez wskazania nazwisk tych 0s6b; tresé¢ artykuiu
dziennikarze oparli * rowniez na informacjach z rozmow
przeprowadzonych z Aleksandrem Naumanem, Bogdanem Oleksiakiem

i Waldemarem Deszczynskim oraz os$wiadczeniu przestanym przez




< A
T oma \"‘1‘1\

Tohp A,
;;‘»i NG,

LT g

[r:: PR . <

C
T~
‘i
S

Mariusza tapinskiego; w publikacji twierdzenia przedstawicieli
koncernu 58 konfrontowane b4 twierdzeniami Waldemara
Deszczynskiego oraz powolywane sg wypowiedzi innych rozmowcdow
komentujgcych to zdarzenie, nadto przedstawiona zostala sylwetka
Waldemara Deszczyrniskiego, przebieg kariery zawodowej i politycznej;
autorzy artykutlu wskazali na konkretne sprzecznosSct i niejasnosci w
relacjach Waldemara Deszczynskiego ze spotkan z przedstaw:iciialami
konce:rnu. Wymowa tego artykutu stawia w negatywnym Swietle osobe
powoda petnigcego wysokg funkcje publiczng dyrektora gabinetu
politycznego Ministra Zdrowia, a przedstawione czyteinikowi dwie
wersje tego zdarzenia umozliwiajg wtasng ocene przebiegu spotkania
Waldemara Deszczynskiego z przedstawicielami koncernu, W sprawie
jest bezsporne, ze Waldemar Deszczynski spotkat sig dwukrotnie w
restauracjach na terenie Warszawy z przedstawicielami

amerykanskiego koncernu farmaceutycznego Merck Sharp and Dohme

idea Inc. S.A. Hansem Maartenem van den Nouland i tukaszem

Zybaczynskim przedstawiajac sie jako szef gabinetu politycznego
Akt

Ministra Zdrowia.

Na spotkania te przybyt z BW, swoim znajomym i
wiascicielem Mokotowskiego Centrum QOsteoporozy. Przedmiotem tych
spotkan . byia mozliwo$¢  wspdinego przedsiewziecia  firmy
amerykanskiej i MCO w Warszawie w zakresie wspalnej rozbudowy
placowek leczenia schorzenia osteoporozy w Polsce. Spétka MSD byla
>ainteresowana umieszczeniem swojego leku stosowanego na to
schorzenie na liscie lekow refundowanych, ustalanej w Ministerstwie
Zdrowia. Proces rejestracji lekdw I wprowadzania na liste jest
skomplikowany, a dia firmy farmaceutycznej umieszczenie leku na

liscie jest wymiernym sukcesem finansowym. W trakcie spotkan




W

R

LA

e ¥ O T
- A e it
foof a bt

AT

NI

G i 1A & e e

omawiane byty sprawy organizacyjne powstania sieci placéwek
osteoporozy, sprawy finansowe fego projektu oraz trudnosci Spotki
MSD przy wprowadzeniu leku na liste. Ostatecznie wspdlny projekt
MSD i MCO nie zostal zrealizowany, poniewaz firma amerykanska
wycofaia sie, nie przyjmujac postawionych warunkdw finansowych.
Dyrektor oddziatu polskiego firmy — Atle Flo oraz dyrektor finansowy —

Jans Maarten van den Nouland nawigzali kontakt z prasa, twierdzjc ze
— T —— e ——————

Wa}de'mar Deszczynski zgdal od firmy korzysci majgtkowych w zamian
za umieszczenie leku na liscie refundacyjnej. Dziennikarka Malgorzata
Solecka, ktéra specjalizuje sie zawodowo w problematyce stuzby
zdrowia i dziennikarz Andrzej Stankiewicz podjeli ten temat. Przed
opublikowaniem artykutu _teki za miliony dolaréw” przeprowadzili
rozmowy z przedstawicielami firmy amerykanskiej — Atle Flo i Hansem
Maartenem van den Nouland, Waldemarem Deszczynskim i Bogdanem
Oleksiakiem oraz wysokimi urzednikami w Ministerstwie Zdrowié,
weryfikujac i sprawdzajgc uzyskane informacje. Dyrektor Atle Flo byt
dla nich wysoce wiarygodnym Zzrodtem informaciji, tym bardziej, ze
zobowigzal sie potwierdzic podane informacje przed Sadem, jesli
bedzie taka konieczno$é. W trakcie rozmow dyrektorzy firmy
amerykanskiej przedstawili jednolitg i spojng wersje przebiegu
spotkan,. natomiast Waldemar Deszczynski zmienial swoje stanowisko,

podawal informacie, ktére po sprawdzeniu okazywaly sie niezgodne z

\

3

‘\

,
\'/

7 prawdg. Wobec tych rozbieznosci dziennikarze zdecydowali sig

przedstawi¢ w publikacji dwie wersje przebiegu spotkan. Malgorzata
Solecka uznata, ze temat ten jest wazny spolecznie, poniewaz dotyczy
problemu korupcji, a jako dziennikarz zajmujacy sie sluzbg zdrowia, od

lat obserwowala niejasnosci przy wprowadzaniu [ekéw na listy



)

O e it 3
ZRaliora el Lad

\
1

P

:_i;“, ;.:{\,_.’.4 s

i} m\\"?’;&;

=

A

£ s

PSS
.

P

refundacyjne, dochodzily do niej anonimowe informacje o powaznych
nieprawidtowosciach.

Powyzszy stan faktyczny Sad ustalit na podstawie zeznan $wiadkow:
Bogdana Oleksiaka (k.38 odwr. — 42), Atle Flo (k.55 odwr. — 63),
tukasza Zybaczynskiego (k.71 odwr. — 78), Hansa Maartena van den
Nouland (k.154 odwr. — 159), Katarzyny Szachutowicz-Deszczynskiej
(k.101 odwr. - 104), zeznan powoda Waldemara Deszczynskiego
(k.170 odwr. — 175) oraz zeznan pozwanych: Maigorzaty Soleckie]
(k.175 — 179) i Andrzeja Stankiewicza (k.179 — 182).

Zeznania $Swiadkow: tukasza Zybaczynskiego, Atle Flo 1 Hansa
Maartena van den Nouland co do przebiegu spotkan i tematu
prowadzonych rozméw sg w zasadzie zbiezne. Swiadek Zybaczynski
zeznal, iz powod zobowigzatl sig sprawdzic liste refundacyjng 1 szanse
na umieszczenie na tej liscie preparatu Spoétki MSD, rozmawiano
rowniez o podjeciu szybkiej decyzji przez Spoétke o przekazaniu
srodkow finansowych na wskazane konto, czemu stanowczo sprzeciwit
sie dyrektor finansowy i wobec tego MSD wycofaj'é sie z projektu;
-eznal rowniez, ze na koniec spotkania Waldemar Deszczynski
stwierdzit, ze jesli MSD nie uelastyczni swojego stanowiska, to
funkcjonowanie firmy bgdzie trudne — k74i75.

Dyrektor. Atle Flo, ktéremu przebieg spotkan relacjonowali Zybaczyqski
i van den Nouland jednoznacznie zrozumiat, iz przekazanie pieniedzy
na wskazane konto umozliwi wprowadzenie leku na liste refundacyjng
-~ k.57 odwr., kwota znana byta rozméwcom, gdyz wynikata z planu
finansowego — k.57. Zeznania tych swiadkéw sa spojne, nie zawierajg
oczywistych sprzecznoéfci w istotnych sprawach. Taka wersja wydarzen
przekazana zostata dziennikarzom przez dyrektoréw koncernu. Atle Flo

potwierdzil, ze tre$¢ artykutu bardzo dobrze odzwierciedla to, o coO



g

chodzito w prowadzonych rozmowach, nawet jesli sformutowania uzyte
przez dziennikarzy nie sg dokladne; potwierdzil, ze przekazat
dziennikarzom takie same informacje, jak w zeznaniach przed Sgdem —
k.61. Rowniez van den Nouland potwierdzil, ze publikacja prasowa
zawiera to, co powiedzial dziennikarzom w udzielonym wywiadzie -
k.150, a sens jego wypowiedzi zostat zachowany.

Waldemar Deszczynski potwierdzit, ze przed publikacja dziennikarze
przeprowadzali z nim rozmawy i nie ma zastrzezen do tych fragmentow
artyki.;lu, ktore zostaly oparte na jego informacjach — k.17 odwr.,
natomiast nieprawdziwe i naruszajgce jego dobra osobiste sg
pozostale informacje wykorzystane w tym artykule, poniewaz on sam
przedstawiat dziennikarzom inny przebieg spotkar.

W ocenie Sadu wskazane fragmenty artykutu, stanowigce postawe
zgdania powoda, zostaly napisane zgodnie z wersjg przekazang
dziennikarzom przez dyrektorow MSD, a spéjnosé relacji upowazniala
dziennikarzy do uznania, ze osoby té sgq wiarygodnym zrodiem
informacji, szczegélnie w konfrontacji z informacjami pozyskanymi od
Bogdana Oleksiaka i Waldemara Deszczynskiego, kidrzy nie potrafili w
sposob logiczny i przekonywujgcy przedstawi¢ przebiegu spotkan w
interesach przedstawicieli firm, a w szczegolnos$ci roli, jakg odgrywat
na nich wysoki urzednik panstwowy. W ocenie Sgdu fakt
uczestniczenia Waldemara Deszczynskiego na tych spotkaniach, przy
pelnionej przez niego funkcji parnistwowej {co podkreslit wreczajgc
stuzbowg wizytowke dyrektorowi finansowemu Spdiki), stawial go w
sytuacji dwuznacznej, a okolicznos¢ ta w powigzaniu z budzacymi
zaufanie dzie-nnikarz; pracownikami Spolkki pozwalala na

uwiarygodnienie relacji dyrektorow.



10

Wobec powyzszych ustalen nie mozna zarzucic dziennikarzom, ze
Inkryminowane fragmenty publikacji oparli na Zrddtach
niewiarygodnych, niesprawdzonych, zebranych bez zachowania
szczegolnej starannosci i rzetelnosci. Relacje przedstawicieli Spoiki
jak i Waldemara Deszczynskiego przedstawione zostaly w publikacji w
Sposdb odzwierciedlajgcy ich sens i treS¢ przekazane przez
rozmowcow. Nie ulega watpliwosci, iz publikacja ta podejmoWa!a
wazne -aspekty Zycia publicznego, a ujawnienie problemu korupcji jest
dziatlaniem w obronie spotecznie uzasadnionego interesu.

Powdd domaga sie ochrony w oparciu o przepis art. 23 ke i art. 24 ko,
podnoszac ze jego dobra osobiste szczegotowo okresione, zostaly tg
publikacja naruszone, powodujac niewymierne straty moralne w
aspekcie zawodowym, rodzinnym, towarzyskim (vide zeznania Swiadka
Katarzyny SZaChUhDWicz-Deszczyﬁskiej, ktdre w ocenie Sadu sg
wiarygodne i obrazujg faktyczng sytuacje powoda po ukazaniu _S..iQ
artykutu). Zgodnie z art. 24 ke osobie, ktérej dobro osobiste zostato
naruszone przystuguje ochrona brawna na zasadach okreS$lonych w
kodeksie cywilnym, chyba ze dziatanie sprawcy nie jest bezprawne.
Bezprawnoé¢ dziatania wytaczona lest m. in. przez dzialanie w ramach
obowigzujgcega pPorzadku prawnega, potrzebg ochrony wartosci
nadrzednych, brak zaslugujgcego na ochrong interesu, inne ujecie
zagadnienia w przepisach szczegéinych.

W niniejsze] sprawie do naruszenia débr osobistych Waldemara
Deszczynskiego doszio w wyniku publikacji prasowej, a zatem
wykazanie przestanek wyigczajacych bezprawnos¢ dziatania obcigza
pozwanych.

Zgodnie z orzecznictwem Sadu Najwyzszego, jezeli do naruszenia

dobra osobistego doszlo w publikacji prasowej, przy stosowaniu art. 24



11

kc nalezy uwzgledni¢ przepisy Prawa prasowego. W tym aspekcie
odpowiedzialnosd dziennikarzy podlega pewnej modyfikacji w stosunkuy
do zasad ogblnych wynikajgcych z art. 24 ke, poniewaz nalezy mieé na
uwadze obowigzki i powinnosci dziennikarza wynikajgce z Prawa
prasowego oraz role dziennikarza w urzeczywistnianiu zasad jawnosci
Zycia publicznego i prawa spoteczenstwa do informaciji. Dziennik’,arz
jest zobowigzany do zachowania szczegolnej starannosci i rzetelnosci
przy z'bi‘eraniu I wykorzystaniu materiaiéw prasowych oraz dzialania
zgodnie z etykg zawodowsa i zasadami wspolzycia spotecznego (art. 12
ust. 1 pkt 1 art. 1- ust. 1 Pr. prasowego). Zatem dziennikarza obcigza
dowdd, iz dzialai w obronie spolecznie uzasadnionego Interesu, ze
rzetelnie i starannie zebrane i zweryfikowane Zradla stanowity -
wedlug obiektywnych Kryteriow - uzasadniong podstawe do
sformutowania zarzut.lﬁ Okolicznosci sprawy przedstawiono w sposéb
wszechstronny i obiektywny, a opublikowany materiat miat znaczenie z
punktu widzenia usprawiedliwionego zainteresowania spolteczenstwa i
jego prawa do informacji o sprawach dotyczgcych sfery zycia
publicznego. @ocenie Sgdu pozwani dziennikarze wykazali te
okalicznosci, co jednoznacznie wynika z materiatu dowodowego w
sprawieﬁsta!enie w procesie cywilnym, czy na date publikacji zarzuty
te odpowjadaly prawdzie przekracza mozliwosci dowodowe pozwanych
i zgodnie 2z orzecznictwem Sadu Najwyzszego przeprowadzenie
dowodu prawdy i wykazanie prawdziwosci zarzutéw nie jest konieczne
do wykazania braku bezprawnosci dziatania. Zgodnie z uchwalg skladu
siedmiu sedzidow z 18 lutegg 2005 r. IIl CZP 53/04 (publ. OSN nr 78 z
2005 r.) ,Wykazanie przez dziennikarza, ze przy zbieraniu i
wykorzystaniu materialdw prasowych dzialal w obronie spaotecznie

uzasadnionego interesu oraz wypelnit obowigzek zachowania




12

szczegdlnej starannosci i rzetelnosci, uchyla bezprawno$é dziatania
dziennikarza. Jezeli zarzut okaze sie nieprawdziwy, dziennikarz
zobowigzany jest do jego odwolania®. Zatem powddztwo w oparciu o
przepis art. 24 kc nie moze byé¢ uwzgiednione. Okolicznos$é, czy zarzut #

B byt prawdziwy czy nie zostanie wyjasniona w postgpowaniu karnym

toczgcym sie w Prokuraturze Apelacyjnej w Warszawie w sprawie Ap Il L
Ds. 10/03 (k.110 i nast.). "
Majgc powyzsze na uwadze Sgd oddalit powddztwo. O kosztach
procesu orzeczono zgodnie z wynikiem sporu w trybie art. 98 kpc i art,
33 ust. 1 ustawy o kosztach sadowych w sprawach cywilnych ustalajac
wpis sadowy ostateczny od powddztwa o ochrone dobr osobistych w

kwocie 5000 zt craz § 6 § 11 rozporzgdzenia Ministra Sprawiedliwosci

fla _?ryginaie Wiasciwve fodpisy
<2 ZG00R0SE siwiardzam
Saflrfars Sady

{‘-“!-"-‘ LR/
LLLLd,

J

\Q:\i_;:_..—— e




